بازسازی و دکوراسیون داخلی

فضایی که ما انسان‌ها در آن زندگی، کار، تجارت یا تفریح می‌کنیم به مرور دچار استهلاک می‌گردد و نیاز به بازسازی پیدا می‌کند. این استهلاک دو بعد دارد، یک بعد آن از حیث کارکرد می‌باشد و یک بعد آن از حیث عناصر بصری و مد روز.

در فرآیند بازسازی، باید مراحلی طی شود که اگر این مراحل به دست متخصصین دانا، متعهد و دلسوز انجام پذیرد، در نهایت شما را به اهداف خود می‌رساند. این مراحل به طور خلاصه به صورت زیر قابل شرح هستند:

1) شناخت دقیق مخاطب:

اولین قدم در بازسازی و دکوراسیون داخلی از دید تیم حرفه‌ای هونیگار شناخت دقیق مخاطب است. با توجه به کاربری و نوع پروژه، مخاطبان طراحی متفاوت هستند. برای مثال در پروژه مسکونی، مخاطب، کاربران آن واحد مسکونی هستند و در یک فضای اداری یا تجاری مخاطب شامل کاربران و مراجعین می‌گردد. شایان ذکر است، در پروژه‌های اداری و تجاری نوع کالا و خدمات ارائه شده در آن واحد، در تعیین گروه مخاطب تأثیرگذار است.

شناخت مخاطب از حیث نیازمندی‌های کاربری و همچنین سلیقه بسیار پراهمیت است. از طرفی شناخت ویژگی‌های شخصیتی و روانی مخاطب نیز در رسیدن به یک نتیجه مورد قبول برای طرفین بسیار مؤثر است. طراحان و مشاوران در جلساتی که با مخاطبان، کاربران یا کارفرمایان برگذار می‌کنند، تلاش دارند فاکتورهای شناخت خود از مخاطب را کامل نمایند.

2) برداشت دقیق محیط و فضا:

شناخت محیط و فضا رکن دوم بازسازی و دکوراسیون داخلی می‌باشد. در این مرحله طراحان با برداشت نقشه‌های معماری، تأسیسات لوله‌کشی، برق و تهویه سعی دارند، شناخت خود را از محیط افزایش دهند. در این مرحله چنانچه نقشه‌های اولیه ساختمان موجود باشد، کمک زیادی به طراحان و پیشبرد پروژه خواهد کرد، زیرا با تطبیق نقشه‌ها و وضع موجود رولوه شده، نکاتی کلیدی برای ایشان روشن خواهد شد.

3) انتقال اطلاعات و برداشت‌ها:

طراح پس از جمع‌آوری کامل اطلاعات از کاربران و فضای موجود، تمام اطلاعات گردآوری شده را در محیط نرم‌افزاری پیاده می‌سازد. این کار به طراح کمک می‌کند که فضا را برای خود کاملاً مجسم نماید و در روند تغییر و طراحی مجدد نقشه‌های تهیه شده را مبنای کار خود قرار دهد.

این مرحله باید بسیار با دقت انجام شود و لازم است چندین بار توسط خود طراحان و چِکِرها ( بازبینان طراحی) بازبینی و بررسی شود، زیرا این مرحله حکم زیربنای طراحی جدید را خواهد داشت.

4) طراحی و خلق ایده‌ها:

پس از تکمیل انتقال اطلاعات وضع موجود به نرم‌افزار، فرآیند طراحی مجدد آغاز می‌شود. طراح به تنهایی و در مواردی با مشورت تیم طراحی، ایده‌های اولیه برای حل مشکلات فضا، اصلاح و بهینه‌سازی کاربری‌ها و همچنین زیباسازی فضا را خلق می‌کند. سپس این ایده‌ها را در نرم‌افزار اجرا می‌نماید.

در این مرحله طراح ممکن است بارها ایده اولیه را بهینه کند یا به طور کامل آن را تغییر دهد. این موضوع یک فرآیند کاملاً طبیعی بوده، دلیل اصلی وقت‌گیر و پرزحمت بودن طراحی دکوراسیون داخلی به همین سبب است. پس از تکمیل ایده‌ها و به نتیجه رسیدن طراحی، طراحان با گرفتن خروجی تصویر دو بعدی سعی در فراهم آوردن بهترین نوع ارائه طرح‌های پیشنهادی خود به مخاطب و کاربر را دارند.

5) ارائه طرح به مشتری:

یکی از کارهای اصلی برای طراحان ارائه طرح به مشتری است. پس از تکمیل طرح و آماده شدن آن به صورت نقشه، 3بعدی و خروجی‌های آن‌ها، نحوه ارائه حائز اهمیت است. در این مرحله طراحان تلاش می‌کنند تا با شیوه‌های مختلف طرح را به مشتری یا مخاطب ارائه دهند. شیوه ارائه می‌تواند به صورت ارائه عکس، فیلم، فایل‌های پرزانته شده نرم‌افزاری، شیت‌های چاپ شده و غیره باشد. اما در هر شکل ارائه رسا و واضح به مخاطب مهم بوده و باید به دور از هرگونه ابهام برای ایشان توضیح داده شود.

در یک ارائه خوب ضمن این که مخاطب به درستی با راهکارها و ایده‌های طراحان آشنا شد، می‌تواند نظرات نهایی خود را به طراحان و تیم مشاوره منتقل کند. چنان چه ایده‌ها و طرح‌ها نیاز به تغییرات داشته باشد؛ تا رسیدن به نتیجه مطلوب روند طراحی و مشاوره تکرار شده، ادامه دارد. در صورتی که طرح در کلیت مورد تأیید مخاطب باشد و تغییرات اندک باشند؛ طراحان وارد مرحله بعد می‌شوند.

6) بازنگری طرح:

بر اساس نقطه نظرات مخاطب در مرحله قبل تغییرات مورد نظر و توافق شده بر روی طرح اعمال می‌گردد و برای ارائه و تأیید نهایی آماده می‌شود. گاهی ممکن است پس از اعمال تغییرات، مخاطب طرح اولیه را انتخاب نماید. گاهی نیز ممکن است این مرحله بیش از یک بار تکرار گردد. از آن جا که گذشت زمان و ارائه طرح هر بار باعث بازتر شدن دید مخاطب و حتی طراح می‌گردد امکان اعمال تغییرات کوچک در طرح کلی بارها و بارها وجود دارد. به هر حال به نتیجه قطعی رسیدن این مرحله ادامه خواهد داشت.

7) تأیید نهایی:

پس از این که هم گروه طراحی و مشاوره، هم مخاطب بر سر طرح به نتیجه قطعی رسیدند و طرح‌ها و نقشه‌های تهیه شده به تأیید و امضای طرفین رسید، با برآورد دقیق هزینه‌های اجرای طرح و تأمین بودجه لازم مرحله بعد آغاز می‌گردد.

8) اجرای طرح تصویب شده:

با تأمین بودجه لازم، طراحان نقشه‌های فنی دقیق را برای پیمانکاران اجرای پروژه آماده کرده، در اختیار ایشان قرار می‌دهند. برنامه‌ریزی اجرایی برای روند انجام پروژه بر مبنای بررسی جزییات اجرایی و شیوه‌های تولید انجام می‌شود. طبق این برنامه‌ریزی دقیق، اجرای پروژه مرحله به مرحله پیش می‌رود و با نظارت مستمر طراح به صورت مستقیم و غیر مستقیم روند اجرا و کیفیت انجام کار رصد می‌گردد.

در طی فرآیند اجرا معمولاً تغییرات فرمی اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است از بابت تکنیک‌های اجرا مشکلاتی وجود داشته باشد که طراحان در حین انجام پروژه آن را برطرف خواهند کرد.

9) تحویل نهایی پروژه:

زمانی که مراحل ساخت، تجهیز و چیدمان فضا به اتمام رسید، مرحله تحویل به مخاطب فرا می‌رسد. در این مرحله مشتریان، کارفرمایان یا مخاطبان با حضور در محل پروژه اقدام به تحویل فضا می‌نمایند. پس از این مرحله فرآیند بازسازی و دکوراسیون داخلی به پایان می‌رسد. اما همچنان کاربران می‌توانند در صورت نیاز به تغییر جزئی و اصلاح، نیاز خود را با تیم طراحی و اجرا در میان بگذارند.

در این مقاله سعی شد به صورت کلی و فشرده مراحل انجام یک پروژه بازسازی و دکوراسیون داخلی به شکل علمی برایتان تشریح گردد. مجموعه هونیگار با رویکرد علمی و متعهدانه به پروژه‌ها همیشه رضایتمندی بالا را سرلوحه کار خود قرار داده است. این گروه همواره با دقت در نیاز و سلیقه مخاطب در طراحی، کیفیت اجرا و تأمین فضای مطلوب رضایت مخاطبان را جلب نموده است.

فهرست